20 Kasım 2012 Salı

KÜLTÜRLÜ BİR İNSANLA UZMAN İLİM ADAMI ARASINDAKİ FARK NASIL ANLAŞILIR.

KÜLTÜRLÜ BİR İNSANLA UZMAN İLİM ADAMI ARASINDAKİ FARK NASIL ANLAŞILIR.

-ilimler müstakil disiplinler haline gelmiştir. Bir insanın uzman diye nitelenmesi için dini ilimler alanı dışındaki alanlarda ilim dalı uzmanlıkları yerini konu uzmanlıklarına bırakmak durumunda kalmıştır. Bunun İslami ilimler alanıma yansıma üniversiteler ve sistemleri yoluyla gerçekleşmiş İslami ilimler alanında da ilmin alt dalları uzmanlıkları başlamıştır.
-islami ilimler uzmanlıklarından dini gaye , uzmanlık yapan şahsın dini bir konuda Allahın rızası nerededir sorusuna cevap arayaıp bulacak alt yapıda olmasıdır.
İslami ilimler bunun için okunur. Ama bir meslek dalı olarak İslami ilimler söz konusuysa bu bizim bahs ettiğimizi mevzunun dışındadır.
(ne hazindir ki akademik uzmanlık sertifikası alan insanlar hadis tefsir fıkıh gibi alanlarda aldıkalrı sertifikalarla Allahın rızası nerdedir ana eksenli cevaplama ameliyesine dahil olmaktadırlar. Bu yeterliliği kazanmamış ama akademik unvan olarak bir İslami ilimler alanında uzmanlaşmış bireylerin eski tabirle fetva ya benzer görüşler serdetmeleri büyük sıkıntı oluşturmaktadır. )
-islami ilimler de Allahın rızası nerededir sorusunu dini bir görev olarak cevaplamak ; İslami ilimlerin tamamının eğitiminin alınmasıyla ancak YETKİLİ OLARAK CEVAPLANMIŞ OLABİLİR.
akademik ünvanla ve onun birikimiyle bir meselenin cevaplanması ve hakkında doğrudur yanlıştır hükümlerinin verilmesi , ancak dışarıdan bütün İslami ilimler eğitim derslerinin gereği üzere alınmış olması durumunda ‘’dikkate alınabilir’’ niteliği kazanır. Yoksa dikkate alınmamalıdır.
- bütün bu yazdıklarımız şu soruyu cevaplamayı gerektirir.
İslam dininde fetva yetkinliği kazanmak nasıl dır. Detayı nedir ?
İslam dini Allahın peygamberi Muhammed as vasıtasıyla bütün insanlara gönderdiği yaşam tarzını ve değerlerinin genel adıdır. Temeli kuran dediğimiz Allah buyruklarına ve sünnet dediğimiz peygamber buyruklarına dayanır. (Burada sünnetin dinden olması probleminin zihinlerde netleştşrşlmesi gerekmektedir. Bunun için kurana göre sünnet korunmuştur isimli yazı okunmalıdır. )

-kuran ve sünnet değerleri ve verileri beraberce baştan sona öğrenilmediyse ve konuları hakkında ilmi değerlendirmeler yapılmadıysa ,( kuran ve sünnet bilinmiyorsa yani) ; kuran ve sünnete dayanan bütünsel İslam bilgisi ‘’ ilmi uzmanlık ‘’ olarak elde edilmemiş demektir. (kuran ve sünnet bilgisinin mahiyetleri üzerine de kuran ve sünnet verileri ve olmazsa olmazları isimli yazı okunmalıdır) .
bir başka deyişle bugün size dininizi tamamladım şeklindeki ayetle kuranda ifade edilen ve dikkat çekilen bütünsel dini anlayış, İslam adına bilgi verecek şahısta oluşmamış demektir.
bu durumda olupta İslami ilimler konularında söz söyleyen; fetva yetkisi kullanan insanların ,’’islamın bütünsel bilgi –birikim çerçevesine’’ sahip olmadıklarından fetva vermeleri caiz değildir. Ve verecekleri fetvalar islamın bütünsel ilmi çerçevesine sahip ilim adamlarının fetvalarına aykırı olacak ; hatta kargaşa çıkaracaktır.

-islami ilimlerin iki temel değeri kuran ve sünnet arap dil vedebiyatı en üst normlarında söylenilmiş bir dile sahiptirler. Arap dil ve edebiyatı normalarına ancak iyi bir Arapça eğitimi alınarak ulaşılabilir. Arap dil ve edebiyatı kurallarına vakıf olmamaktan kaynaklanan sıkıntı çok sayıda akademik ünvanlı uzmanlık sertifikasını , İslami ilimler açısından değersizleştirmektedir. Kuran ilimleri ve hadis ilimlerinde genelde , kuran ve sünnet metinlerinin özelde doğru anlaşılması problemi aşılmadan tercümelerden edinilen birikimle İslami ilimler alanında uzman sıfatıyla konuşulması , uzmanlık sertifikalarının bir başka sorunudur. Ve uzman sertifikaları sahiplerini kültürlü Müslüman sıfatına rucu ettirmektedir. Akademisyenlerin çoğunun İslam anlatımlarının önceki dönem ilim adamlarının anlatımlarından farklılık arzetmesinin kökeninde bu ilmi birikim zafiyetinin payı büyüktür.
-kültürlü ile uzman ilim adamlarının arasındaki bir diğer fark ettirici fark ta ittila edilen kaynaklar sorunudur. Modern ilim standartları bütün kaynaklara ittila etmeyi değil elde olan ulaşılabilen kaynaklara itilayı önemsemektedir. Bir konu hakkında yazılıyorsa o konu hakkındaki kaynaklara ittila yeterli görülmekte ama o konunun tabi olduğu ilim dalının bütün kaynaklarına ve o ilim dalının üst düzeyi olan o fikir ya da dinin bütünsel olarak uzmanlığı sıfatına sahip olmaya önem verilmemektedir. İşte bu durum araştırmaların çoğunda neticenin o ilim dalının ana yapısıyla uyumlu değil ana yapıdan bağımsız olarak düşünülmesini beraberinde getirmektedir. Peygamberden bağımsız kuran , kurandan bağımsız sünnet , Arapçadan bağımsız İslami ilimler uzmanlığı , tasavvuru gibi..

hülasa olarak
-kuran ve sünnet dilinin iyi derecede bilinmesi ile bilinmemesi
-kuran ve sünnetin verilerinin baştan sona uzmanlık formatında okunup okunulmaması
-kuran ve sünnetin anlaşılma usullerinin mukayeseli olarak tahsil edilip edilmemesi
açılarından İslami ilimler kültürüne sahip insanlarla İslami ilimlerde uzmanlık yetkisine sahip insanları ayırt etmek mümkündür.
bir insan kendisinin İslami ilimlerde kültürlümü yoksa uzman mı olduğunu da bu açılardan kendisine bakarak test edebilir.
KÜLTÜRLÜ BİR İNSANLA  UZMAN İLİM ADAMI ARASINDAKİ FARK NASIL ANLAŞILIR. 

-ilimler müstakil disiplinler haline gelmiştir.  Bir insanın  uzman diye nitelenmesi  için  dini ilimler alanı dışındaki alanlarda  ilim dalı uzmanlıkları yerini konu uzmanlıklarına bırakmak durumunda kalmıştır. Bunun  İslami ilimler alanıma yansıma üniversiteler  ve sistemleri yoluyla  gerçekleşmiş İslami ilimler alanında da  ilmin alt dalları uzmanlıkları  başlamıştır. 
-islami ilimler uzmanlıklarından dini gaye  , uzmanlık  yapan şahsın  dini bir konuda Allahın rızası nerededir sorusuna cevap arayaıp bulacak alt yapıda olmasıdır.  
İslami ilimler  bunun için okunur. Ama  bir meslek dalı olarak İslami ilimler  söz konusuysa bu  bizim   bahs ettiğimizi mevzunun dışındadır.
 (ne hazindir ki akademik  uzmanlık  sertifikası alan insanlar hadis tefsir fıkıh  gibi alanlarda  aldıkalrı sertifikalarla   Allahın rızası  nerdedir  ana eksenli     cevaplama  ameliyesine dahil olmaktadırlar.   Bu yeterliliği kazanmamış  ama  akademik unvan  olarak bir İslami ilimler alanında  uzmanlaşmış  bireylerin    eski tabirle fetva ya benzer görüşler serdetmeleri  büyük sıkıntı oluşturmaktadır. )
-islami ilimler de  Allahın rızası nerededir sorusunu  dini bir görev olarak cevaplamak ; İslami ilimlerin  tamamının  eğitiminin alınmasıyla   ancak YETKİLİ OLARAK CEVAPLANMIŞ OLABİLİR.  
akademik ünvanla   ve onun birikimiyle bir meselenin cevaplanması ve hakkında  doğrudur yanlıştır hükümlerinin verilmesi , ancak  dışarıdan   bütün İslami ilimler  eğitim  derslerinin gereği üzere alınmış olması durumunda   ‘’dikkate alınabilir’’  niteliği kazanır. Yoksa  dikkate alınmamalıdır. 
- bütün bu yazdıklarımız  şu soruyu  cevaplamayı gerektirir.
 İslam dininde fetva yetkinliği kazanmak nasıl dır.  Detayı nedir ? 
İslam dini Allahın  peygamberi Muhammed as  vasıtasıyla  bütün insanlara gönderdiği  yaşam tarzını ve değerlerinin genel adıdır.  Temeli  kuran dediğimiz   Allah buyruklarına ve sünnet dediğimiz peygamber buyruklarına  dayanır.  (Burada sünnetin dinden olması probleminin zihinlerde netleştşrşlmesi  gerekmektedir. Bunun için kurana göre sünnet korunmuştur isimli yazı okunmalıdır. )

-kuran ve sünnet  değerleri ve verileri  beraberce  baştan sona  öğrenilmediyse ve konuları hakkında  ilmi  değerlendirmeler   yapılmadıysa ,( kuran ve sünnet  bilinmiyorsa  yani) ;  kuran ve sünnete dayanan bütünsel  İslam bilgisi   ‘’ ilmi uzmanlık ‘’ olarak elde edilmemiş demektir. (kuran ve sünnet bilgisinin mahiyetleri üzerine de   kuran ve sünnet  verileri ve  olmazsa olmazları isimli yazı okunmalıdır) .
bir başka deyişle  bugün size dininizi tamamladım  şeklindeki ayetle  kuranda ifade edilen ve dikkat çekilen bütünsel  dini  anlayış,    İslam adına  bilgi verecek  şahısta  oluşmamış demektir. 
bu durumda  olupta İslami ilimler konularında söz söyleyen; fetva yetkisi kullanan insanların  ,’’islamın bütünsel  bilgi –birikim çerçevesine’’ sahip olmadıklarından   fetva vermeleri  caiz değildir.  Ve verecekleri fetvalar islamın bütünsel  ilmi  çerçevesine sahip ilim adamlarının fetvalarına  aykırı olacak  ; hatta kargaşa çıkaracaktır. 

-islami ilimlerin iki temel  değeri  kuran ve sünnet   arap dil vedebiyatı  en üst normlarında   söylenilmiş bir dile sahiptirler.  Arap dil ve edebiyatı normalarına  ancak iyi bir Arapça eğitimi alınarak ulaşılabilir. Arap dil ve edebiyatı  kurallarına  vakıf olmamaktan kaynaklanan sıkıntı  çok sayıda akademik ünvanlı uzmanlık sertifikasını  ,  İslami ilimler açısından   değersizleştirmektedir.   Kuran  ilimleri ve  hadis ilimlerinde genelde , kuran ve sünnet metinlerinin özelde   doğru anlaşılması problemi  aşılmadan  tercümelerden  edinilen birikimle İslami ilimler alanında  uzman sıfatıyla konuşulması   , uzmanlık sertifikalarının bir başka  sorunudur. Ve  uzman sertifikaları sahiplerini  kültürlü  Müslüman sıfatına  rucu ettirmektedir.   Akademisyenlerin çoğunun İslam  anlatımlarının   önceki dönem ilim adamlarının anlatımlarından farklılık arzetmesinin kökeninde  bu  ilmi birikim  zafiyetinin payı büyüktür. 
-kültürlü ile uzman ilim adamlarının  arasındaki bir diğer fark ettirici fark ta  ittila edilen kaynaklar sorunudur.  Modern ilim  standartları  bütün kaynaklara ittila etmeyi değil  elde olan ulaşılabilen kaynaklara itilayı  önemsemektedir.  Bir konu hakkında yazılıyorsa o konu hakkındaki  kaynaklara ittila  yeterli görülmekte  ama  o konunun tabi olduğu ilim dalının bütün kaynaklarına  ve  o ilim dalının  üst  düzeyi olan o  fikir ya da dinin bütünsel olarak  uzmanlığı   sıfatına sahip olmaya önem verilmemektedir.  İşte bu   durum  araştırmaların çoğunda  neticenin  o ilim dalının  ana  yapısıyla uyumlu değil ana yapıdan bağımsız  olarak  düşünülmesini beraberinde getirmektedir.  Peygamberden bağımsız  kuran , kurandan bağımsız sünnet , Arapçadan bağımsız İslami ilimler  uzmanlığı ,   tasavvuru gibi.. 

hülasa olarak 
-kuran ve sünnet dilinin iyi derecede bilinmesi ile bilinmemesi 
-kuran ve sünnetin verilerinin baştan sona  uzmanlık formatında okunup okunulmaması 
-kuran ve sünnetin anlaşılma usullerinin   mukayeseli olarak  tahsil edilip edilmemesi 
açılarından  İslami ilimler kültürüne sahip insanlarla İslami ilimlerde uzmanlık yetkisine sahip insanları ayırt etmek  mümkündür. 
bir insan kendisinin  İslami ilimlerde kültürlümü yoksa uzman mı olduğunu da bu açılardan kendisine bakarak test edebilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder