KÜLTÜRLÜ BİR İNSANLA UZMAN İLİM ADAMI ARASINDAKİ FARK NASIL ANLAŞILIR.
-ilimler müstakil disiplinler haline gelmiştir. Bir insanın uzman
diye nitelenmesi için dini ilimler alanı dışındaki alanlarda ilim
dalı uzmanlıkları yerini konu uzmanlıklarına bırakmak durumunda
kalmıştır. Bunun İslami ilimler alanıma yansıma üniversiteler ve
sistemleri yoluyla gerçekleşmiş İslami ilimler alanında da ilmin alt
dalları uzmanlıkları başlamıştır.
-islami ilimler uzmanlıklarından
dini gaye , uzmanlık yapan şahsın dini bir konuda Allahın rızası
nerededir sorusuna cevap arayaıp bulacak alt yapıda olmasıdır.
İslami ilimler bunun için okunur. Ama bir meslek dalı olarak İslami
ilimler söz konusuysa bu bizim bahs ettiğimizi mevzunun dışındadır.
(ne hazindir ki akademik uzmanlık sertifikası alan insanlar hadis
tefsir fıkıh gibi alanlarda aldıkalrı sertifikalarla Allahın rızası
nerdedir ana eksenli cevaplama ameliyesine dahil olmaktadırlar.
Bu yeterliliği kazanmamış ama akademik unvan olarak bir İslami
ilimler alanında uzmanlaşmış bireylerin eski tabirle fetva ya
benzer görüşler serdetmeleri büyük sıkıntı oluşturmaktadır. )
-islami ilimler de Allahın rızası nerededir sorusunu dini bir görev
olarak cevaplamak ; İslami ilimlerin tamamının eğitiminin alınmasıyla
ancak YETKİLİ OLARAK CEVAPLANMIŞ OLABİLİR.
akademik ünvanla ve
onun birikimiyle bir meselenin cevaplanması ve hakkında doğrudur
yanlıştır hükümlerinin verilmesi , ancak dışarıdan bütün İslami
ilimler eğitim derslerinin gereği üzere alınmış olması durumunda
‘’dikkate alınabilir’’ niteliği kazanır. Yoksa dikkate alınmamalıdır.
- bütün bu yazdıklarımız şu soruyu cevaplamayı gerektirir.
İslam dininde fetva yetkinliği kazanmak nasıl dır. Detayı nedir ?
İslam dini Allahın peygamberi Muhammed as vasıtasıyla bütün
insanlara gönderdiği yaşam tarzını ve değerlerinin genel adıdır.
Temeli kuran dediğimiz Allah buyruklarına ve sünnet dediğimiz
peygamber buyruklarına dayanır. (Burada sünnetin dinden olması
probleminin zihinlerde netleştşrşlmesi gerekmektedir. Bunun için kurana
göre sünnet korunmuştur isimli yazı okunmalıdır. )
-kuran ve
sünnet değerleri ve verileri beraberce baştan sona öğrenilmediyse ve
konuları hakkında ilmi değerlendirmeler yapılmadıysa ,( kuran ve
sünnet bilinmiyorsa yani) ; kuran ve sünnete dayanan bütünsel İslam
bilgisi ‘’ ilmi uzmanlık ‘’ olarak elde edilmemiş demektir. (kuran ve
sünnet bilgisinin mahiyetleri üzerine de kuran ve sünnet verileri ve
olmazsa olmazları isimli yazı okunmalıdır) .
bir başka deyişle
bugün size dininizi tamamladım şeklindeki ayetle kuranda ifade edilen
ve dikkat çekilen bütünsel dini anlayış, İslam adına bilgi verecek
şahısta oluşmamış demektir.
bu durumda olupta İslami ilimler
konularında söz söyleyen; fetva yetkisi kullanan insanların ,’’islamın
bütünsel bilgi –birikim çerçevesine’’ sahip olmadıklarından fetva
vermeleri caiz değildir. Ve verecekleri fetvalar islamın bütünsel
ilmi çerçevesine sahip ilim adamlarının fetvalarına aykırı olacak ;
hatta kargaşa çıkaracaktır.
-islami ilimlerin iki temel
değeri kuran ve sünnet arap dil vedebiyatı en üst normlarında
söylenilmiş bir dile sahiptirler. Arap dil ve edebiyatı normalarına
ancak iyi bir Arapça eğitimi alınarak ulaşılabilir. Arap dil ve
edebiyatı kurallarına vakıf olmamaktan kaynaklanan sıkıntı çok sayıda
akademik ünvanlı uzmanlık sertifikasını , İslami ilimler açısından
değersizleştirmektedir. Kuran ilimleri ve hadis ilimlerinde genelde ,
kuran ve sünnet metinlerinin özelde doğru anlaşılması problemi
aşılmadan tercümelerden edinilen birikimle İslami ilimler alanında
uzman sıfatıyla konuşulması , uzmanlık sertifikalarının bir başka
sorunudur. Ve uzman sertifikaları sahiplerini kültürlü Müslüman
sıfatına rucu ettirmektedir. Akademisyenlerin çoğunun İslam
anlatımlarının önceki dönem ilim adamlarının anlatımlarından farklılık
arzetmesinin kökeninde bu ilmi birikim zafiyetinin payı büyüktür.
-kültürlü ile uzman ilim adamlarının arasındaki bir diğer fark
ettirici fark ta ittila edilen kaynaklar sorunudur. Modern ilim
standartları bütün kaynaklara ittila etmeyi değil elde olan
ulaşılabilen kaynaklara itilayı önemsemektedir. Bir konu hakkında
yazılıyorsa o konu hakkındaki kaynaklara ittila yeterli görülmekte
ama o konunun tabi olduğu ilim dalının bütün kaynaklarına ve o ilim
dalının üst düzeyi olan o fikir ya da dinin bütünsel olarak
uzmanlığı sıfatına sahip olmaya önem verilmemektedir. İşte bu durum
araştırmaların çoğunda neticenin o ilim dalının ana yapısıyla
uyumlu değil ana yapıdan bağımsız olarak düşünülmesini beraberinde
getirmektedir. Peygamberden bağımsız kuran , kurandan bağımsız sünnet ,
Arapçadan bağımsız İslami ilimler uzmanlığı , tasavvuru gibi..
hülasa olarak
-kuran ve sünnet dilinin iyi derecede bilinmesi ile bilinmemesi
-kuran ve sünnetin verilerinin baştan sona uzmanlık formatında okunup okunulmaması
-kuran ve sünnetin anlaşılma usullerinin mukayeseli olarak tahsil edilip edilmemesi
açılarından İslami ilimler kültürüne sahip insanlarla İslami ilimlerde
uzmanlık yetkisine sahip insanları ayırt etmek mümkündür.
bir insan kendisinin İslami ilimlerde kültürlümü yoksa uzman mı olduğunu da bu açılardan kendisine bakarak test edebilir.
-ilimler müstakil disiplinler haline gelmiştir. Bir insanın uzman diye nitelenmesi için dini ilimler alanı dışındaki alanlarda ilim dalı uzmanlıkları yerini konu uzmanlıklarına bırakmak durumunda kalmıştır. Bunun İslami ilimler alanıma yansıma üniversiteler ve sistemleri yoluyla gerçekleşmiş İslami ilimler alanında da ilmin alt dalları uzmanlıkları başlamıştır.
-islami ilimler uzmanlıklarından dini gaye , uzmanlık yapan şahsın dini bir konuda Allahın rızası nerededir sorusuna cevap arayaıp bulacak alt yapıda olmasıdır.
İslami ilimler bunun için okunur. Ama bir meslek dalı olarak İslami ilimler söz konusuysa bu bizim bahs ettiğimizi mevzunun dışındadır.
(ne hazindir ki akademik uzmanlık sertifikası alan insanlar hadis tefsir fıkıh gibi alanlarda aldıkalrı sertifikalarla Allahın rızası nerdedir ana eksenli cevaplama ameliyesine dahil olmaktadırlar. Bu yeterliliği kazanmamış ama akademik unvan olarak bir İslami ilimler alanında uzmanlaşmış bireylerin eski tabirle fetva ya benzer görüşler serdetmeleri büyük sıkıntı oluşturmaktadır. )
-islami ilimler de Allahın rızası nerededir sorusunu dini bir görev olarak cevaplamak ; İslami ilimlerin tamamının eğitiminin alınmasıyla ancak YETKİLİ OLARAK CEVAPLANMIŞ OLABİLİR.
akademik ünvanla ve onun birikimiyle bir meselenin cevaplanması ve hakkında doğrudur yanlıştır hükümlerinin verilmesi , ancak dışarıdan bütün İslami ilimler eğitim derslerinin gereği üzere alınmış olması durumunda ‘’dikkate alınabilir’’ niteliği kazanır. Yoksa dikkate alınmamalıdır.
- bütün bu yazdıklarımız şu soruyu cevaplamayı gerektirir.
İslam dininde fetva yetkinliği kazanmak nasıl dır. Detayı nedir ?
İslam dini Allahın peygamberi Muhammed as vasıtasıyla bütün insanlara gönderdiği yaşam tarzını ve değerlerinin genel adıdır. Temeli kuran dediğimiz Allah buyruklarına ve sünnet dediğimiz peygamber buyruklarına dayanır. (Burada sünnetin dinden olması probleminin zihinlerde netleştşrşlmesi gerekmektedir. Bunun için kurana göre sünnet korunmuştur isimli yazı okunmalıdır. )
-kuran ve sünnet değerleri ve verileri beraberce baştan sona öğrenilmediyse ve konuları hakkında ilmi değerlendirmeler yapılmadıysa ,( kuran ve sünnet bilinmiyorsa yani) ; kuran ve sünnete dayanan bütünsel İslam bilgisi ‘’ ilmi uzmanlık ‘’ olarak elde edilmemiş demektir. (kuran ve sünnet bilgisinin mahiyetleri üzerine de kuran ve sünnet verileri ve olmazsa olmazları isimli yazı okunmalıdır) .
bir başka deyişle bugün size dininizi tamamladım şeklindeki ayetle kuranda ifade edilen ve dikkat çekilen bütünsel dini anlayış, İslam adına bilgi verecek şahısta oluşmamış demektir.
bu durumda olupta İslami ilimler konularında söz söyleyen; fetva yetkisi kullanan insanların ,’’islamın bütünsel bilgi –birikim çerçevesine’’ sahip olmadıklarından fetva vermeleri caiz değildir. Ve verecekleri fetvalar islamın bütünsel ilmi çerçevesine sahip ilim adamlarının fetvalarına aykırı olacak ; hatta kargaşa çıkaracaktır.
-islami ilimlerin iki temel değeri kuran ve sünnet arap dil vedebiyatı en üst normlarında söylenilmiş bir dile sahiptirler. Arap dil ve edebiyatı normalarına ancak iyi bir Arapça eğitimi alınarak ulaşılabilir. Arap dil ve edebiyatı kurallarına vakıf olmamaktan kaynaklanan sıkıntı çok sayıda akademik ünvanlı uzmanlık sertifikasını , İslami ilimler açısından değersizleştirmektedir. Kuran ilimleri ve hadis ilimlerinde genelde , kuran ve sünnet metinlerinin özelde doğru anlaşılması problemi aşılmadan tercümelerden edinilen birikimle İslami ilimler alanında uzman sıfatıyla konuşulması , uzmanlık sertifikalarının bir başka sorunudur. Ve uzman sertifikaları sahiplerini kültürlü Müslüman sıfatına rucu ettirmektedir. Akademisyenlerin çoğunun İslam anlatımlarının önceki dönem ilim adamlarının anlatımlarından farklılık arzetmesinin kökeninde bu ilmi birikim zafiyetinin payı büyüktür.
-kültürlü ile uzman ilim adamlarının arasındaki bir diğer fark ettirici fark ta ittila edilen kaynaklar sorunudur. Modern ilim standartları bütün kaynaklara ittila etmeyi değil elde olan ulaşılabilen kaynaklara itilayı önemsemektedir. Bir konu hakkında yazılıyorsa o konu hakkındaki kaynaklara ittila yeterli görülmekte ama o konunun tabi olduğu ilim dalının bütün kaynaklarına ve o ilim dalının üst düzeyi olan o fikir ya da dinin bütünsel olarak uzmanlığı sıfatına sahip olmaya önem verilmemektedir. İşte bu durum araştırmaların çoğunda neticenin o ilim dalının ana yapısıyla uyumlu değil ana yapıdan bağımsız olarak düşünülmesini beraberinde getirmektedir. Peygamberden bağımsız kuran , kurandan bağımsız sünnet , Arapçadan bağımsız İslami ilimler uzmanlığı , tasavvuru gibi..
hülasa olarak
-kuran ve sünnet dilinin iyi derecede bilinmesi ile bilinmemesi
-kuran ve sünnetin verilerinin baştan sona uzmanlık formatında okunup okunulmaması
-kuran ve sünnetin anlaşılma usullerinin mukayeseli olarak tahsil edilip edilmemesi
açılarından İslami ilimler kültürüne sahip insanlarla İslami ilimlerde uzmanlık yetkisine sahip insanları ayırt etmek mümkündür.
bir insan kendisinin İslami ilimlerde kültürlümü yoksa uzman mı olduğunu da bu açılardan kendisine bakarak test edebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder