OSMANLIDA CUMHURİYET ÖZLEMLERİ VE BUNUN DİNDAR DESTEKÇİLERİ
İslam ve değerlerinin genel hakimiyetindeki Osmanlı devletinde İslam
değerleri daraltıcı ve bunaltıcı bir sebep arzetmeye başladığından
batının en akıllılarıyla iletişim içindeki Osmanlı laikleri ve
cumhuriyetçileri saltanat yönetimini demokratik hukuk normlarına
döndürmek için memleketlerinden hiç çıkmamış molla ve medrese ricaline
sevimsizleştirecek ve canlarını yakacak işler yaptılar ya da
yaptırdılar.
daha 1. Meşrutiyet öncesi istanbulun siyasete meraklı
ve eğilimli hoca sınıfı ve dindarlarından bazıları istibdad kahrolsun ve
yaşasın adalet ve demokrasi demeye ikna olmuşlardı.
Müslümanların
yönetim şekli ya da İslam da yönetim şekli hakkındaki o zaman
etkilenilme kabullenilen demokratik hilafet fikri istibdad hilafetine
karşı benimseyenlerine daha dini degerlere uygun gelmiş olmalı ki bu
fikri cumhuriyet öncesi ankaradaki faaliyetleri ve İstanbul Osmanlı
yönetimine karşı bir 3. Meşrutiyet görüp desteklediler. Dönemin Ankara
müftüsü daha sonra sapka yuzunden asılan hocası günümüz modernistlerinin
ebu hanifesi seyyid bey vatan şairi Mehmet akif ve binbaşım olsa islama
feda ederim diyen sonraki dönemlerin önemli muhalifi said nursi
cumhuriyet mufessiri Elmalılı Hamdi hep bunlardandır.
bunlardan
said nursi dönemin şehyulislamının nezaket gayretiyle bazı ilmiye
mahfelerine girmiş , ama normal yöntemlerle dini egitim almamaış bir
sıra dışı sahsiyettir. Allah sevgisi din gayreti tartışma dışı olmakla
birlikte siyasi tavırlarında hep azim hatalar vardır. Önce abdulhamit
dusmanlığına kapılmış , sonra Ankara hukumetine buyuk destek vermiş ve
umit baglamış en son da ataturke kusunce iman hakikatlerini ihya için
nurculuk hareketini başlatmıştır.
anadoludaki muslumanlara manevi
açıdan buyuk faydası dokunsa da sonraki dönemde eski ulemanın iman amel
ve ahlak degerleri şeklinde ögrettiği İslami bilgileri risalei nur diye
anılan kurandan alınan feyzler diye nitelenebilecek başka bir tabana
oturtmuş bu risalelerin içine çok sayıda sonraki dönemde gelecek olan
takipçilerini diğer Müslümanlardan ayıracak düşünce ve yöntemlere
yönlendirmiştir.
bugun fethullah hoca ekolu nun ve diğer nurculuk
akımlarının itikad ve fıkıh ve ahlak risalelerini ve ölçülerini önce
cemaat meşrebiyle reklendirip sonra ehli sünnet vel cemaat olçülerinin
dışına taşan düşüncelerle Saf Müslüman bireylerin İslami ilimler
gereklerinin dışına çıkarılmasına vesile olmuştur.
Hıristiyanlarla
diyalog , batılılara islamı sevdirme , devletten çok devletçilik ,
başörtüsü , gibi alanlarda yaptıkları esnetmeler , ve fethullah gülenin
şahsında örnekleştirilen İslam alimi portresi yönetim biçimi hakkındaki
söylemler normal bir Sünni İslam aliminin portresi ve söylemleri
degildir. Bu harekette cumhuriyet sonrası türkiyesinde devlet şekline ve
laik demokratik cumhuriyet degr ve esaslarına tehlike oluşturma
durumundan uzaklaştırılıp rejimin ve sistemin temel destekçilerinden
hale döniştirilmiştür. Artık cemaat üyelerinin İslami bir huyla ve
idealleri degil medeni idealleri vardır.
İslam ve değerlerinin genel hakimiyetindeki Osmanlı devletinde İslam değerleri daraltıcı ve bunaltıcı bir sebep arzetmeye başladığından batının en akıllılarıyla iletişim içindeki Osmanlı laikleri ve cumhuriyetçileri saltanat yönetimini demokratik hukuk normlarına döndürmek için memleketlerinden hiç çıkmamış molla ve medrese ricaline sevimsizleştirecek ve canlarını yakacak işler yaptılar ya da yaptırdılar.
daha 1. Meşrutiyet öncesi istanbulun siyasete meraklı ve eğilimli hoca sınıfı ve dindarlarından bazıları istibdad kahrolsun ve yaşasın adalet ve demokrasi demeye ikna olmuşlardı.
Müslümanların yönetim şekli ya da İslam da yönetim şekli hakkındaki o zaman etkilenilme kabullenilen demokratik hilafet fikri istibdad hilafetine karşı benimseyenlerine daha dini degerlere uygun gelmiş olmalı ki bu fikri cumhuriyet öncesi ankaradaki faaliyetleri ve İstanbul Osmanlı yönetimine karşı bir 3. Meşrutiyet görüp desteklediler. Dönemin Ankara müftüsü daha sonra sapka yuzunden asılan hocası günümüz modernistlerinin ebu hanifesi seyyid bey vatan şairi Mehmet akif ve binbaşım olsa islama feda ederim diyen sonraki dönemlerin önemli muhalifi said nursi cumhuriyet mufessiri Elmalılı Hamdi hep bunlardandır.
bunlardan said nursi dönemin şehyulislamının nezaket gayretiyle bazı ilmiye mahfelerine girmiş , ama normal yöntemlerle dini egitim almamaış bir sıra dışı sahsiyettir. Allah sevgisi din gayreti tartışma dışı olmakla birlikte siyasi tavırlarında hep azim hatalar vardır. Önce abdulhamit dusmanlığına kapılmış , sonra Ankara hukumetine buyuk destek vermiş ve umit baglamış en son da ataturke kusunce iman hakikatlerini ihya için nurculuk hareketini başlatmıştır.
anadoludaki muslumanlara manevi açıdan buyuk faydası dokunsa da sonraki dönemde eski ulemanın iman amel ve ahlak degerleri şeklinde ögrettiği İslami bilgileri risalei nur diye anılan kurandan alınan feyzler diye nitelenebilecek başka bir tabana oturtmuş bu risalelerin içine çok sayıda sonraki dönemde gelecek olan takipçilerini diğer Müslümanlardan ayıracak düşünce ve yöntemlere yönlendirmiştir.
bugun fethullah hoca ekolu nun ve diğer nurculuk akımlarının itikad ve fıkıh ve ahlak risalelerini ve ölçülerini önce cemaat meşrebiyle reklendirip sonra ehli sünnet vel cemaat olçülerinin dışına taşan düşüncelerle Saf Müslüman bireylerin İslami ilimler gereklerinin dışına çıkarılmasına vesile olmuştur.
Hıristiyanlarla diyalog , batılılara islamı sevdirme , devletten çok devletçilik , başörtüsü , gibi alanlarda yaptıkları esnetmeler , ve fethullah gülenin şahsında örnekleştirilen İslam alimi portresi yönetim biçimi hakkındaki söylemler normal bir Sünni İslam aliminin portresi ve söylemleri degildir. Bu harekette cumhuriyet sonrası türkiyesinde devlet şekline ve laik demokratik cumhuriyet degr ve esaslarına tehlike oluşturma durumundan uzaklaştırılıp rejimin ve sistemin temel destekçilerinden hale döniştirilmiştür. Artık cemaat üyelerinin İslami bir huyla ve idealleri degil medeni idealleri vardır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder